Projectinformatie

Club Brugge heeft de ambitie om een nieuw modern voetbalstadion voor 40.116 fans te realiseren op de Olympiasite, ten zuidwesten van het huidige Jan Breydelstadion. Het nieuw Club Stadion zal worden gebouwd in een nieuwe kwalitatieve parkomgeving - het Olympiapark - dat op niet-wedstrijddagen een aangenaam buurtpark voor de inwoners van Sint-Andries en op wedstrijddagen de ontmoetingsplaats zal zijn voor duizenden voetbalfans.

overview nieuw stadion & Olympiapark

Het gekozen stadionontwerp en de parkinrichting is het resultaat van een doorgedreven 'Design & Build-wedstrijd'. In de zomer van 2020 werd Team10 finaal verkozen als voorkeursbieder voor de bouw van het nieuwe Club Stadion. Hun stadionontwerp werd door een vakjury gekozen omwille van het best passende in de omgeving en het meest compacte ontwerp. In een intense samenwerking met bouwheer Club Brugge, verschillende geconsulteerde experten en bevoegde adviesverlenende instanties, op vlak van onder meer veiligheid, mobiliteit, toegankelijkheid en ruimtelijke ordening werd het stadionontwerp verder geoptimaliseerd, rekening houdend met de opmerkingen van de buurtbewoners.

NOODZAAK NIEUW VOETBALSTADION

Het huidige Jan Breydelstadion werd gebouwd in 1975 en telt momenteel 29.062 zitplaatsen. Na meer dan 45 jaar is het einde van de levensduur van het Jan Breydelstadion bereikt. De voortdurende blootstelling aan de weerselementen en veroudering hebben geleid tot onherstelbare schade zoals betonrot, putcorrosie, waterinsijpeling, elektriciteitsproblemen, doorbuigende gradins, ... Hierdoor beantwoordt het stadion steeds moeilijker aan de gestelde veiligheidseisen en worden de kosten voor herstellingswerken jaar na jaar groter.

Daarnaast biedt het verouderde Jan Breydelstadion niet het comfort dat voetbalfans anno 2021 wensen op vlak van sfeerbeleving, cateringmogelijkheden, sanitair comfort, toegankelijkheid, weerbestendigheid, ...

De thuiswedstrijden van Club Brugge zijn doorgaans volledig uitverkocht. Het huidige stadion biedt geen uitbreidingsmogelijkheden, waardoor jaarlijks duizenden fans de wedstrijden niet kunnen bijwonen, wat een rem zet op de groei van de voetbalclub.

Ook de vereisten die de UEFA stelt aan een voetbalstadion om Europees voetbal toe te laten worden steeds strenger. Club Brugge, dat de ambitie heeft om jaarlijks Europees voetbal te spelen, wil dit in de toekomst ook in zijn eigen stadion kunnen blijven doen.

Tijdens de bouwwerkzaamheden zal het Jan Breydelstadion bespeelbaar blijven. Zodra het nieuwe Club Stadion afgewerkt is zal het Jan Breydelstadion volledig worden afgebroken en de ondergrond een onderdeel worden van het nieuwe Olympiapark.

OLYMPIAPARK ALS MEERWAARDE VOOR DE BUURT

Het nieuwe Club Stadion zal worden ondergebracht in een kwalitatieve parkomgeving - het Olympiapark. Aan de inrichting van de huidige Olympiasite is sinds de komst van het voetbalstadion in 1975 weinig tot geen ingrijpende aanpassing gebeurt, met uitzondering van de herlocalisatie van het Olympiazwembad. Met de realisatie van het nieuwe Club Stadion wordt de ganse Olympiasite (ca 21 ha) heringericht op basis van de hedendaagse noden en principes van urbanisme. De bestaande oefenvelden rondom het stadion zullen verdwijnen en plaats maken voor een aangenaam buurtpark.

Groene long voor omgeving

Het Olympiapark zal enkel op wedstrijddagen een voetbalfunctie hebben (ca 5% van de tijd). Daarom wordt het Olympiapark vooral ingericht als aangenaam toegankelijk buurtpark dat op niet-wedstrijddagen een meerwaarde zal betekenen voor de inwoners van Sint-Andries. Aanvullend op de reeds aanwezige gezonde bomen op de site worden meer dan 800 extra bomen aangeplant, met een variatie van meer dan 30 verschillende boomsoorten. Met de aanleg van 3 vijverpartijen, bloemvelden en talrijke wandelpaden zal deze groene long een extra troef vormen voor de omgeving. Het ingerichte park zal eveneens een groenbuffer vormen met de directe omwonenden.

Waar topsport en recreatie hand in hand gaan

Dankzij de talrijke recreatieve sportelementen die worden voorzien zal het Olympiapark zijn karakter als sportpark, dat het sinds 1975 heeft, ook in de toekomst blijven uitstralen. Langsheen een attractieve en verlichte loopomloop van 1891m kunnen parkbezoekers al joggend alle mooie kanten van het Olympiapark ontdekken en lopen rondom het nieuwe stadion op een gevarieerde ondergrond.

Op 3 aparte recreatieve sportveldjes kunnen bezoekers verschillende kleinschalige sporten beoefenen, zoals voetbal, basket, volleybal, kubbs, ... Aan de westzijde van het Olympiapark kunnen beginnende en geoefende sporters zich uitleven op één van de 10 outdoor beweegstations.

Olympiapark


Op het speelpleintje kunnen de jongsten zich uitleven, terwijl de ouders rustig ontspannen op één van de vele voorziene zitbanken. Verspreid over het Olympiapark worden een aantal open grasvelden voorzien zodat parkbezoekers op zomerse dagen languit kunnen genieten van de zon.

STADIONONTWERP PASSEND IN DE OMGEVING

Wat dit project echt uniek maakt, is de manier waarop het twee belangrijke uitdagingen aanpakt: een voetbalstadion bouwen dat bij alle supporters een ijzersterk voetbalgevoel oproept in lijn met het unieke Club-DNA en dit alles doet zonder de rust in de woonwijk in Sint-Andries te verstoren, zodat de buurtbewoners van hun rustige omgeving kunnen blijven genieten.

Het architectenteam is zorgvuldig aan de slag gegaan met deze uitdagingen en heeft verschillende architecturale elementen in het stadionontwerp verwerkt om het stadion te doen passen in de omgeving van de Olympiasite.

Visuele impact beperken

Om de visuele impact van het stadiongebouw voor de omgeving te beperken werd de kroonlijst van het stadion - de dakrand aan de buitenkant - zo laag mogelijk gehouden. Door de hoeken van het stadion af te ronden wordt de visuele impact verzacht.

Gevel nieuw stadion Westzijde

Rondom het stadion wordt een wit geveltextiel opgehangen dat het stadion een zachtere aanblik zal geven en beter laat opgaan in de parkomgeving. Dit geveltextiel dient tevens als filter voor weerkaatsend zonlicht.

Geluidsoverlast voorkomen

In tegenstelling tot het huidige Jan Breydelstadion, met zijn open noordwest-en zuidwesthoeken, zullen alle tribunes van het nieuwe Club Stadion rondom worden toegebouwd, zodat op wedstrijddagen de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt blijft.

Verschillende moderne geluidsisolerende technieken zullen worden toegepast, zoals akoestische deuren naar de tribunes en naar beneden gerichte speakers. Er worden tal van isolerende materialen gebruikt als bouwgrondstof, onder meer in de dakconstructie.

Daarnaast zullen, in tegenstelling tot het huidige Jan Breydelstadion, alle tribunes overdekt zijn. Dit zorgt er, naast een verhoogd fancomfort, ook voor dat op wedstrijddagen het stadiongeluid beter in de stadionbowl blijft hangen.

Lichtpollutie vermijden

De bestaande oefenvelden - die met hun verlichtingsmasten bij avondtrainingen bijna dagelijks lichtoverlast geven voor de directe omwonenden - zullen bij de herinrichting van de Olympiasite verdwijnen. Het Olympiapark zal enkel nog worden verlicht met een dimbare verlichting in functie van de wandelpaden in het park.

Enkel bij avondwedstrijden zal het stadion worden opgelicht van binnenuit. Door gebruik te maken van moderne dimbare LED-verlichting, die gericht wordt naar de onderzijde van de tribune, wordt strooilicht voor de omgeving vermeden. Het gebruik van het geveltextiel rondom het ganse stadion zal hierbij eveneens het licht van binnenuit filteren.

Luchtbeeld bij avondverlichting

De veldverlichting wordt opgehangen aan een drukring onder de dakstructuur, gericht naar het veld. Hier wordt de modernste LED-verlichting gebruikt. Deze toepassing zal heel wat minder strooilicht geven voor de omgeving dan de huidige halogeenveldverlichting die bovenop het dak van het Jan Breydelstadion staat.

FOCUS OP PURE VOETBALBELEVING

Het ingediende stadiondossier omvat een nieuw modern voetbalstadion met 40.116 plaatsen, dat enkel zal dienen voor voetbalgerelateerde activiteiten. Het wordt dus geen multifunctioneel complex waar ook concerten, festivals of massa-evenementen zouden plaatsvinden.

Het nieuwe stadion zal voldoen aan de normen van een UEFA categorie 4 stadion, wat Club Brugge in staat moet stellen om ook in de toekomst Europees voetbal in Brugge te organiseren.

Er is doelbewust gekozen voor een stadionontwerp waar de pure voetbalbeleving primeert binnen de stadionmuren. Het monofunctioneel karakter van het stadion zorgt ervoor dat de stadionkuip - de binnenkant van het stadion - zich volledig kan focussen op de unieke sfeer bij voetbalwedstrijden.

Indrukwekkende spionkop

Het wordt een compact stadion met tribunes dicht tegen het veld, waarin de hete adem van de supporters voelbaar is tot bij de spelers op het veld. Een heuse supportersmuur - de spionkop - met 12.000 fans in één tribune zorgt voor een imposante sfeer.

Vier indrukwekkende LED-screens, die vanuit alle tribunes goed zichtbaar zullen zijn, worden boven de middenstip opgehangen. Dit zorgt voor een extra interactieve belevingswaarde voor de fans.

Unieke ringstructuur

Het nieuwe stadion is voorzien van allerlei geavanceerde technologieën en architecturale hoogstandjes, maar een van de meest opvallende elementen is de ringstructuur die het dak draagt. Het stadion wordt zo het eerste in België met een drukring aan de veldzijde van het dak en een trekring aan de buitenkant.

Deze structuur, die helemaal anders is dan bij een traditioneel stadion, biedt het dak de nodige ondersteuning. Dankzij deze techniek kan de nokhoogte van het dak sterk worden verlaagd zodat de visuele impact voor omwonenden beperkt blijft. Zo past het nieuwe stadion beter in de omgeving en vormt het dak een visuele meerwaarde én een echte blikvanger voor de toeschouwers in het stadion.

Alle technieken, zoals veldverlichting, geluidsboxen en WiFi, worden opgehangen aan de binnenste drukring. De structuur draagt bij aan de ervaring en zorgt voor nog meer sfeer in de 'kom' van het stadion.

Topservice voor topfans

Het nieuwe Club Stadion biedt alle moderne comfort op vlak van fanbeleving, toegankelijkheid en service die onze Clubfans verdienen. Alle tribuneplaatsen zijn overdekt en bieden goed zicht tot het veld. De tribuneplaatsen zijn te bereiken via brede trappen en gangpaden. Voor de minder mobiele fans zijn ruime liften tot alle verdiepingen voorzien.

Er worden verspreid over het stadion meer dan 1.000 sanitaire eenheden voorzien, waar fans vlot gebruik van kunnen maken.

Fans kunnen op wedstrijddagen iets eten of drinken aan één van de meer dan 25 cateringpunten verspreid over het stadion. Deze ruime cateringpunten zullen een uitgebreid aanbod bevatten en een vlotte fanservice mogelijk maken. Alle cateringpunten zijn gepositioneerd binnen de stadionmuren en bijgevolg dus ook overdekt en beschermd zijn voor de weerselementen.

Toonvoorbeeld van integrale toegankelijkheid

Het nieuwe Club Stadion zal op vlak van toegankelijkheid een toonvoorbeeld zijn in België en Europa. Er worden maar liefst 229 rolstoelplaatsen voorzien, verspreid over de oost-, zuid- en westtribunes. Rolstoelgebruikers kunnen er samen met hun begeleiders in alle comfort genieten van een uitstekend zicht op het speelveld, nabij alle nodige faciliteiten zoals aangepaste toiletten, verlaagde bars, verzorgingsruimtes, ...

Er zijn ca 300 Easy Access Seats verspreid over het stadion terug te vinden. Deze tribuneplaatsen - met extra armleuning, meer beenruimte en een minimum aan drempels - zijn voorzien voor fans die nood hebben aan extra toegankelijke plaatsen. Alle tribuneniveaus zijn voorzien van een lift om fans die (tijdelijk) minder goed te been zijn te faciliteren.

Via de service van audiodescriptie kunnen blinde & slechtziende fans optimaal genieten van de sfeer in het stadion.

In de 'Sensory Viewing Room' kunnen fans die door hun autismespectrumstoornis niet plaats kunnen nemen in de tribune genieten van de wedstrijd in een prikkelarme omgeving.

Full service VIP hospitality

Ook de businesscontacten van Club Brugge zullen in het nieuwe Club Stadion uitgebreid kunnen netwerken. In de westtribune kunnen ca 4.000 VIP's genieten van een variëteit aan pré- en postmatch arrangementen. Het gebouw wordt hiervoor voorzien van verschillende verdiepingen.

De VIP lounge op de eerste verdieping biedt de VIP gasten de gelegenheid om in een ontspannen sfeer te netwerken. Er worden exclusievere dranken en fingerfood aangeboden.

Op de tweede en derde verdieping bevinden zich 40 skyboxen met zicht op het veld. De skyboxen grenzen aan VIP restaurants met elk een verschillend thema en bieden VIP’s de gelegenheid om uitgebreid te eten.

Er zijn ook twee ‘Club Houses’, die een grotere variant van een Skybox zijn en seats bevatten voor ongeveer 50 personen.

Het meest exclusieve VIP-aanbod situeert zich in de catacomben. De ‘Tunnel Club' biedt gasten een unieke inkijk in de spelerstunnel en alle bijhorende activiteiten voor, tijdens en na de wedstrijd. Vanuit de ‘Tunnel Club' brengt een aparte trap de VIP’s naar hun plaats in de onderring van de tribune. Deze plaatsen situeren zich boven de zitplaatsen van de spelers en dragen zo bij aan de exclusiviteit van het aanbod.

UITGEBREID MOBILITEITSPLAN VOOR ALLE FANS

Club heeft in zijn stadiondossier, in samenwerking met de politiediensten en mobiliteitsexperten, een zeer uitgebreid mobiliteitsplan opgemaakt om het verkeer op wedstrijddagen in goede banen te leiden. Dit mobiliteitsplan is niet enkel opgemaakt voor de 10.000 extra supporters ten opzichte van het huidige Jan Breydelstadion, maar er is een mobiliteitsoplossing voorzien voor alle 40.000 toeschouwers om de huidige mobiliteitsproblemen, die er vandaag rondom het Jan Breydelstadion zijn op matchdagen, op te lossen.

Fans spreiden over verschillende vervoerswijzen

Er wordt een duurzame modal split voorzien waarbij fans worden verspreid over verschillende vervoerswijzen. Naast de voorziene 4.400 fietsenstallingen wordt er ingezet op collectieve verplaatsingen via de supportersbussen, carpooling en shuttlebussen. In vergelijking met de huidige situatie komt er op de Olympiasite een ruime verdubbeling tot meer dan 100 bussenparkeerplaatsen voor supportersbussen voor fans die vanuit gans het land in groep richting het stadion komen. Op de Olympiasite en parkings in de onmiddelijke omgeving zullen 3.600 wagens kunnen parkeren met een parkeerkaart. Hierbij wordt maximaal ingezet op carpooling, om de bezetting per wagen zo hoog mogelijk te maken.

Alle andere wagens dienen gebruik te maken van één van de 10 afstandsparkings die met een shuttlebus in verbinding zullen staan met het stadion. In de straten rondom het nieuwe Clubstadion zal in een ruime blauwe zone een parkeerduurbeperking van kracht zijn van 1 uur op thuiswedstrijden van Club. Samen met de werking van het combiticket (tribuneplaats & vervoerskeuze gekoppeld) zorgt dit er voor dat fans niet meer in de omliggende straten kunnen parken en de verkeersoverlast rondom het stadion beperkt blijft. Buurtbewoners daarentegen kunnen gebruik maken van een bewonerskaart en parkeercodes voor hun bezoekers.

Aankomst en vertrek spreiden in tijd

Via verschillende acties worden fans aangemoedigd om gespreid toe te komen voor de match en na de match terug huiswaarts te keren. Zo worden er ondermeer voor business klanten talrijke VIP-lunchmogelijkheden aangeboden enkele uren voor de wedstrijd. Ook fans zullen voor en na de wedstrijd kunnen genieten van uitgebreide eet-en drinkmogelijkheden in een aangename omgeving in het stadion. Het wedstrijdbezoek kan worden gecombineerd met een bezoek aan het Club Museum of de fanshop van Club.

Iedere vervoerstype zijn eigen route

Iedere vervoerstype zal elk een eigen aanrijroute en circulatieplan hebben, zodat bijvoorbeeld fietsers en voetgangers een andere route kunnen nemen dan auto’s. Dit zorgt voor een veiliger en vlotter verkeer voor alle fans. Via deze link kan je verschillende routes per vervoerstype ontdekken.

KEY FACTS

  • 40.116 overdekte plaatsen
  • 12.000 fans in spionkop noordtribune
  • 4.000 VIP-plaatsen
  • 40 skyboxen met zicht op speelveld
  • 229 rolstoelplaatsen verspreid over het stadion
  • 4.400 fietsenstallingen & 3.000 autoparkeerplaatsen op Olympiasite
  • 110 busparkeerplaatsen voor Clubfans & tot 40 busparkeerplaatsen voor bezoekende fans
  • Meer dan 7.000 autoparkeerplaatsen op afstandsparkings

Tijdslijn stadion dossier

1975

Bouw huidige Jan Breydelstadion

Het Jan Breydelstadion, tot 1998 het Olympiastadion, werd in gebruik genomen in 1975 en is dus al meer dan 45 jaar oud.

Het Olympiastadion had aanvankelijk een capaciteit van 30.000 plaatsen: 22.000 staanplaatsen op de benedenring en 8.000 zitplaatsen op de tweede ring. In de jaren '90 werden de staanplaatsen vervangen door zitplaatsen in functie van de veiligheid. Hierdoor bereikte de capaciteit een laagtepunt met 15.000 zitplaatsen.

In 1999 werd - met het oog op het Europees Kampioenschap voetbal - een tweede ring op de Noord-en Zuidtribune gebouwd, waardoor de capaciteit steeg tot 29.000 zitplaatsen.

11 JANUARI 2007

Het officiële startschot!

Het officiële startschot van ‘het Brugse stadiondossier' wordt gegeven op een persmoment op 11 Januari 2007. Club Brugge kondigt aan dat het een nieuw stadionproject ambieert om het verouderde Jan Breydelstadion te verlaten.

Club Brugge schuift een locatie in Loppem naast de E40 naar voor, waar een mulitfunctioneel stadion voor 40.000 supporters met winkelcomplex zou gebouwd worden.

JANUARI 2007 - DECEMBER 2018

Verschillende voorstellen

Het zou de start zijn van een lang en enerverend parcours. De voorbije jaren passeren 3 verschillende locaties en 3 stadionvoorstellen voor Club Brugge.

De noodzaak en ambitie van Club Brugge om een nieuw modern voetbalstadion te bouwen wordt jaar na jaar groter en groter. Het huidige Jan Breydelstadion begint steeds ernstigere tekenen van slijtage, veroudering en veiligheidsrisico's te vertonen en het aantal Clubfans die de thuiswedstrijden wenst te bezoeken stijgt seizoen na seizoen.

NOVEMBER 2016 - DECEMBER 2018

Dossier Blankenbergse Steenweg

Stad Brugge stelt voor om een nieuw stadion voor Club Brugge te realiseren op de site Blankenbergse Steenweg.

De Vlaamse regering gaat mee in het verhaal en keurt het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan in september 2017 goed en zet het licht op groen voor het nieuwe voetbalstadion aan de Blankenbergse Steenweg. Verschillende belanghebbenden trokken echter naar de Raad van State om dit GRUP te vernietigen. Deze procedure is momenteel nog steeds lopende. De onzekerheid over de goedkeuring om daar een Club Brugge-stadion te realiseren is echter veel te groot en kan nog jaren aanslepen.


JANUARI 2019

Start nieuwe legislatuur in Brugge

Bij de start van de nieuwe legislatuur in Brugge spreekt het nieuwe stadsbestuur duidelijke ambities uit om het stadiondossier vooruit te helpen.

In eerste jaarhelft van 2019 voert Stad Brugge veel gesprekken met alle betrokken partijen in de hoop om het dossier te deblokkeren. Deze gesprekken maken duidelijk dat beide Brugse voetbalclubs een eigen voetbalstadion ambiëren, elk op hun eigen gepaste schaal, waar de ontwikkeling van een eigen identiteit mogelijk is.

Samen wordt er proactief gezocht naar een haalbaar en aanvaardbaar alternatief voor de site Blankenbergse Steenweg.

NAJAAR 2019 - BEGIN 2020

Maar 1 realistische optie

Tijdens een overleg komt Stad Brugge met een nieuw voorstel waarbij Club Brugge een nieuw voetbalstadion kan realiseren op de gronden van de huidige Olympiasite, waarvan stad Brugge eigenaar is, planologisch juist bestemd is en al meer dan 44 jaar een stadionfunctie heeft. Club Brugge onderzoekt deze optie intern op zijn haalbaarheid.

Op 9 januari 2020 bevestigd Club Brugge aan stad Brugge dat het mee stapt in de optie om een nieuw voetbalstadion voor 40.000 toeschouwers op de Olympiasite te realiseren. Na overweging van alle elementen krijgt Club van de stad de kans om dit stadionproject te realiseren.

10 JANUARI 2020

De eerste principiële afspraken

De eerste principiële afspraken worden als startbasis vertaald in een collegenota die in een bijzondere zitting van het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd wordt in zitting van 10 januari 2020.

Alle partijen zijn zich bewust dat een sterk pakket aan ondersteunde en milderende maatregelen nodig zijn om de aandachtspunten omtrent onder meer mobiliteit, geluidsoverlast en lichtimpact te verhelpen.

Een kwalitatieve inrichting van de Olympiasite is eveneens noodzakelijk om de buurt op niet-wedstrijddagen toegang tot de Olympiasite te verschaffen.

4 MAART 2020

Eerste buurtinfomoment

Sinds de bekendmaking van de plannen om een nieuwe Club Stadion te realiseren op de Olympiasite ontvangen Club Brugge en Stad Brugge heel wat vragen van buurtbewoners.

Om deze vragen te centraliseren organiseert Club Brugge een eerste buurtinfomoment. 350 buurtbewoners uit de directe omgeving van het Jan Breydelstadion krijgen op 4 maart 2020 een toelichting over de stand van zaken en de manier waarop het project zal worden aangepakt.

Deze eerste aandachtspunten vanuit de buurt worden door Club Brugge vervat in het 'programma van eisen' voor de 'Design & Build-wedstrijd' dat wordt uitgestuurd naar een ruime groep bouwconsortia en architectenteams.

MAART - MEI 2020

Wedstrijd ontwerp nieuw stadion

Vanaf maart 2020 gaan 7 teams van architecten en bouwconsortia aan de slag tijdens een 'Design & Build-wedstrijd'. De teams bestaan uit gerenomeerde nationale en internationale designers, architectenteams, aannemers en bouwteams.

Eind april stellen de kandidaatteams hun ontwikkelde stadionontwerp voor aan een jury bestaande uit interne vertegenwoordigers van Club Brugge aangevuld met experts op vlak van urbanisme, mobiliteit, leefomgeving, ecologie, ... Een selecte groep kandidaatteams wordt weerhouden en gaan door naar de volgende finale fase van de 'Design & Build-wedstrijd'.

ZOMER 2020

Selectie voorkeursbieder TEAM 10

Samen met de overgebleven kandidaatteams worden via verschillende workshops en intense vergaderingen met verschillende experten de ontwerpdossiers geoptimaliseerd op basis van de feedback van de jury. Na een finale selectieronde wordt uiteindelijk één voorkeursbieder aangeduid.

De groepering van aannemers Alheembouw en Cordeel, geassocieerd met de architectenbureaus SCAU en B2Ai, de structureel ingenieurs van Bollinger+Grohmann en de technische studiebureaus Istema en HQE SuReal, wordt aangewezen als voorkeursbieder!

21 AUGUSTUS 2020

Voorstelling plannen tijdens 2de buurtinfomoment

Zoals tijdens het eerste buurtinfomoment aangekondigd organiseert Club een 2e buurtinfomoment over het stadiondossier. 6.000 huishoudens uit Sint-Andries worden uitgenodigd om, gelet op de coronamaatregelen, een online webinar bij te wonen op 21 augustus 2020. De buurtbewoners krijgen als eerste de voorlopige plannen van het nieuwe stadion en Olympiapark als buurtpark te zien. Ook de voorziene maatregelen om de overlast op vlak van onder meer mobiliteit, geluid en licht te beperken worden voorgesteld.

Buurtbewoners die na dit 2de buurtinfomoment de stadionplannen nog eens persoonlijk wensen in te kijken kunnen de komende weken een individuele afspraak maken bij het ‘Club Stadion Loket’ in het Jan Breydelstadion.

AUGUSTUS 2020 - FEBRUARI 2021

Optimaliseren stadionplannen

Na het 2de buurtinfomoment van 21 augustus 2020 gaat Club Brugge, in intense samenwerking met zijn architecten, verschillende experten en geconsulteerde adviesbureaus, aan de slag met de opmerkingen en suggesties van de adviesinstanties, buurtbewoners en buurtorganisaties die worden geformuleerd tijdens de verschillende contactmomenten.

De stadionplannen worden, voor het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag, uitgebreid toegelicht aan het College van Burgemeester en Schepenen en de Brugse gemeenteraadsleden.

8 MAART 2021

Indienen aanvraag omgevingsvergunning

Club Brugge dient zijn omgevingsvergunningsaanvraag voor de realisatie van een nieuw voetbalstadion en aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite in bij het omgevingsloket van het departement Omgeving van de Vlaamse Overheid.

Na het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag beschikt de vergunningverlenende overheid over dertig dagen om na te gaan of het dossier volledig en ontvankelijk is. Vervolgens kan het openbaar onderzoek opgestart worden. Club Brugge houdt zich er aan om dan ook een 3de buurtinfomoment te organiseren waarop het ganse stadiondossier nogmaals zal worden toegelicht aan de buurtbewoners van de Olympiasite.

6 OKTOBER 2021

Minister Demir & Crevits kennen omgevingsvergunning toe

Na het doorlopen van de verschillende fases in het vergunningsproces beslissen Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en minister van Economie Hilde Crevits om de omgevingsvergunning toe te kennen aan Club Brugge.

De beslissing over het toekennen van de vergunning komt er na het eerdere positieve nieuws vanuit de Vlaamse cel MER. Die keurde eind augustus ’21 het milieueffectenrapport goed, dat de impact van bouwprojecten op hun omgeving in kaart brengt. Begin september gaf ook de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie (GOVC) een gunstig advies op de ingediende stadionplannen, na consultatie van verschillende bevoegde administraties.

2 februari 2023

Vergunning voor nieuw stadion Club Brugge vernietigd in beroepsprocedure

De Raad voor Vergunningsbetwisting oordeelt in het arrest van 2 februari 2023 om de toegekende Omgevingsvergunning te vernietigen op basis van een interpretatie van parkeernorm in de Brugse bouwverordening en omwille van een beweerd onvoldoende motivering van een deel van de bezwarenbehandeling over het milieueffectenrapport.

9 november 2023

Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning

Club dient een nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag voor de realisatie van een nieuw voetbalstadion en aanleg van het Olympiapark op de Olympiasite in. Het ingediende dossier is het resultaat van een aanpassingsronde waarbij het extra rekening houdt met de bemerkingen op het parkeer- en mobiliteitsbeleid.

3 juni 2024

Vlaamse Regering kent omgevingsvergunning toe

Vervolgend op een goedgekeurd milieueffectenrapport - dat de mogelijke impact van het nieuwe voetbalstadion op verschillende disciplines voor het leefmilieu en voor de gezondheid van de mens in beeld brengt - en een positief advies vanuit de Gewestelijke Omgevingsvergunningscommissie beslissen Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir en minister van Economie Jo Brouns om Club Brugge de omgevingsvergunning toe te kennen.