Projectinformatie
Club Brugge heeft de ambitie om een nieuw modern voetbalstadion voor 40.116 fans te realiseren op de Olympiasite, ten zuidwesten van het huidige Jan Breydelstadion. Het nieuw Club Stadion zal worden gebouwd in een nieuwe kwalitatieve parkomgeving - het Olympiapark - dat op niet-wedstrijddagen een aangenaam buurtpark voor de inwoners van Sint-Andries en op wedstrijddagen de ontmoetingsplaats zal zijn voor duizenden voetbalfans.
Het gekozen stadionontwerp en de parkinrichting is het resultaat van een doorgedreven 'Design & Build-wedstrijd'. In de zomer van 2020 werd Team10 finaal verkozen als voorkeursbieder voor de bouw van het nieuwe Club Stadion. Hun stadionontwerp werd door een vakjury gekozen omwille van het best passende in de omgeving en het meest compacte ontwerp. In een intense samenwerking met bouwheer Club Brugge, verschillende geconsulteerde experten en bevoegde adviesverlenende instanties, op vlak van onder meer veiligheid, mobiliteit, toegankelijkheid en ruimtelijke ordening werd het stadionontwerp verder geoptimaliseerd, rekening houdend met de opmerkingen van de buurtbewoners.
NOODZAAK NIEUW VOETBALSTADION
Het huidige Jan Breydelstadion werd gebouwd in 1975 en telt momenteel 29.062 zitplaatsen. Na meer dan 45 jaar is het einde van de levensduur van het Jan Breydelstadion bereikt. De voortdurende blootstelling aan de weerselementen en veroudering hebben geleid tot onherstelbare schade zoals betonrot, putcorrosie, waterinsijpeling, elektriciteitsproblemen, doorbuigende gradins, ... Hierdoor beantwoordt het stadion steeds moeilijker aan de gestelde veiligheidseisen en worden de kosten voor herstellingswerken jaar na jaar groter.
Daarnaast biedt het verouderde Jan Breydelstadion niet het comfort dat voetbalfans anno 2021 wensen op vlak van sfeerbeleving, cateringmogelijkheden, sanitair comfort, toegankelijkheid, weerbestendigheid, ...
De thuiswedstrijden van Club Brugge zijn doorgaans volledig uitverkocht. Het huidige stadion biedt geen uitbreidingsmogelijkheden, waardoor jaarlijks duizenden fans de wedstrijden niet kunnen bijwonen, wat een rem zet op de groei van de voetbalclub.
Ook de vereisten die de UEFA stelt aan een voetbalstadion om Europees voetbal toe te laten worden steeds strenger. Club Brugge, dat de ambitie heeft om jaarlijks Europees voetbal te spelen, wil dit in de toekomst ook in zijn eigen stadion kunnen blijven doen.
Tijdens de bouwwerkzaamheden zal het Jan Breydelstadion bespeelbaar blijven. Zodra het nieuwe Club Stadion afgewerkt is zal het Jan Breydelstadion volledig worden afgebroken en de ondergrond een onderdeel worden van het nieuwe Olympiapark.
OLYMPIAPARK ALS MEERWAARDE VOOR DE BUURT
Het nieuwe Club Stadion zal worden ondergebracht in een kwalitatieve parkomgeving - het Olympiapark. Aan de inrichting van de huidige Olympiasite is sinds de komst van het voetbalstadion in 1975 weinig tot geen ingrijpende aanpassing gebeurt, met uitzondering van de herlocalisatie van het Olympiazwembad. Met de realisatie van het nieuwe Club Stadion wordt de ganse Olympiasite (ca 21 ha) heringericht op basis van de hedendaagse noden en principes van urbanisme. De bestaande oefenvelden rondom het stadion zullen verdwijnen en plaats maken voor een aangenaam buurtpark.
Groene long voor omgeving
Het Olympiapark zal enkel op wedstrijddagen een voetbalfunctie hebben (ca 5% van de tijd). Daarom wordt het Olympiapark vooral ingericht als aangenaam toegankelijk buurtpark dat op niet-wedstrijddagen een meerwaarde zal betekenen voor de inwoners van Sint-Andries. Aanvullend op de reeds aanwezige gezonde bomen op de site worden meer dan 800 extra bomen aangeplant, met een variatie van meer dan 30 verschillende boomsoorten. Met de aanleg van 3 vijverpartijen, bloemvelden en talrijke wandelpaden zal deze groene long een extra troef vormen voor de omgeving. Het ingerichte park zal eveneens een groenbuffer vormen met de directe omwonenden.
Waar topsport en recreatie hand in hand gaan
Dankzij de talrijke recreatieve sportelementen die worden voorzien zal het Olympiapark zijn karakter als sportpark, dat het sinds 1975 heeft, ook in de toekomst blijven uitstralen. Langsheen een attractieve en verlichte loopomloop van 1891m kunnen parkbezoekers al joggend alle mooie kanten van het Olympiapark ontdekken en lopen rondom het nieuwe stadion op een gevarieerde ondergrond.
Op 3 aparte recreatieve sportveldjes kunnen bezoekers verschillende kleinschalige sporten beoefenen, zoals voetbal, basket, volleybal, kubbs, ... Aan de westzijde van het Olympiapark kunnen beginnende en geoefende sporters zich uitleven op één van de 10 outdoor beweegstations.
Op het speelpleintje kunnen de jongsten zich uitleven, terwijl de ouders rustig ontspannen op één van de vele voorziene zitbanken. Verspreid over het Olympiapark worden een aantal open grasvelden voorzien zodat parkbezoekers op zomerse dagen languit kunnen genieten van de zon.
STADIONONTWERP PASSEND IN DE OMGEVING
Wat dit project echt uniek maakt, is de manier waarop het twee belangrijke uitdagingen aanpakt: een voetbalstadion bouwen dat bij alle supporters een ijzersterk voetbalgevoel oproept in lijn met het unieke Club-DNA en dit alles doet zonder de rust in de woonwijk in Sint-Andries te verstoren, zodat de buurtbewoners van hun rustige omgeving kunnen blijven genieten.
Het architectenteam is zorgvuldig aan de slag gegaan met deze uitdagingen en heeft verschillende architecturale elementen in het stadionontwerp verwerkt om het stadion te doen passen in de omgeving van de Olympiasite.
Visuele impact beperken
Om de visuele impact van het stadiongebouw voor de omgeving te beperken werd de kroonlijst van het stadion - de dakrand aan de buitenkant - zo laag mogelijk gehouden. Door de hoeken van het stadion af te ronden wordt de visuele impact verzacht.
Rondom het stadion wordt een wit geveltextiel opgehangen dat het stadion een zachtere aanblik zal geven en beter laat opgaan in de parkomgeving. Dit geveltextiel dient tevens als filter voor weerkaatsend zonlicht.
Geluidsoverlast voorkomen
In tegenstelling tot het huidige Jan Breydelstadion, met zijn open noordwest-en zuidwesthoeken, zullen alle tribunes van het nieuwe Club Stadion rondom worden toegebouwd, zodat op wedstrijddagen de geluidsoverlast voor de omgeving beperkt blijft.
Verschillende moderne geluidsisolerende technieken zullen worden toegepast, zoals akoestische deuren naar de tribunes en naar beneden gerichte speakers. Er worden tal van isolerende materialen gebruikt als bouwgrondstof, onder meer in de dakconstructie.
Daarnaast zullen, in tegenstelling tot het huidige Jan Breydelstadion, alle tribunes overdekt zijn. Dit zorgt er, naast een verhoogd fancomfort, ook voor dat op wedstrijddagen het stadiongeluid beter in de stadionbowl blijft hangen.
Lichtpollutie vermijden
De bestaande oefenvelden - die met hun verlichtingsmasten bij avondtrainingen bijna dagelijks lichtoverlast geven voor de directe omwonenden - zullen bij de herinrichting van de Olympiasite verdwijnen. Het Olympiapark zal enkel nog worden verlicht met een dimbare verlichting in functie van de wandelpaden in het park.
Enkel bij avondwedstrijden zal het stadion worden opgelicht van binnenuit. Door gebruik te maken van moderne dimbare LED-verlichting, die gericht wordt naar de onderzijde van de tribune, wordt strooilicht voor de omgeving vermeden. Het gebruik van het geveltextiel rondom het ganse stadion zal hierbij eveneens het licht van binnenuit filteren.
De veldverlichting wordt opgehangen aan een drukring onder de dakstructuur, gericht naar het veld. Hier wordt de modernste LED-verlichting gebruikt. Deze toepassing zal heel wat minder strooilicht geven voor de omgeving dan de huidige halogeenveldverlichting die bovenop het dak van het Jan Breydelstadion staat.
FOCUS OP PURE VOETBALBELEVING
Het ingediende stadiondossier omvat een nieuw modern voetbalstadion met 40.116 plaatsen, dat enkel zal dienen voor voetbalgerelateerde activiteiten. Het wordt dus geen multifunctioneel complex waar ook concerten, festivals of massa-evenementen zouden plaatsvinden.
Het nieuwe stadion zal voldoen aan de normen van een UEFA categorie 4 stadion, wat Club Brugge in staat moet stellen om ook in de toekomst Europees voetbal in Brugge te organiseren.
Er is doelbewust gekozen voor een stadionontwerp waar de pure voetbalbeleving primeert binnen de stadionmuren. Het monofunctioneel karakter van het stadion zorgt ervoor dat de stadionkuip - de binnenkant van het stadion - zich volledig kan focussen op de unieke sfeer bij voetbalwedstrijden.
Indrukwekkende spionkop
Het wordt een compact stadion met tribunes dicht tegen het veld, waarin de hete adem van de supporters voelbaar is tot bij de spelers op het veld. Een heuse supportersmuur - de spionkop - met 12.000 fans in één tribune zorgt voor een imposante sfeer.
Vier indrukwekkende LED-screens, die vanuit alle tribunes goed zichtbaar zullen zijn, worden boven de middenstip opgehangen. Dit zorgt voor een extra interactieve belevingswaarde voor de fans.
Unieke ringstructuur
Het nieuwe stadion is voorzien van allerlei geavanceerde technologieën en architecturale hoogstandjes, maar een van de meest opvallende elementen is de ringstructuur die het dak draagt. Het stadion wordt zo het eerste in België met een drukring aan de veldzijde van het dak en een trekring aan de buitenkant.
Deze structuur, die helemaal anders is dan bij een traditioneel stadion, biedt het dak de nodige ondersteuning. Dankzij deze techniek kan de nokhoogte van het dak sterk worden verlaagd zodat de visuele impact voor omwonenden beperkt blijft. Zo past het nieuwe stadion beter in de omgeving en vormt het dak een visuele meerwaarde én een echte blikvanger voor de toeschouwers in het stadion.
Alle technieken, zoals veldverlichting, geluidsboxen en WiFi, worden opgehangen aan de binnenste drukring. De structuur draagt bij aan de ervaring en zorgt voor nog meer sfeer in de 'kom' van het stadion.
Topservice voor topfans
Het nieuwe Club Stadion biedt alle moderne comfort op vlak van fanbeleving, toegankelijkheid en service die onze Clubfans verdienen. Alle tribuneplaatsen zijn overdekt en bieden goed zicht tot het veld. De tribuneplaatsen zijn te bereiken via brede trappen en gangpaden. Voor de minder mobiele fans zijn ruime liften tot alle verdiepingen voorzien.
Er worden verspreid over het stadion meer dan 1.000 sanitaire eenheden voorzien, waar fans vlot gebruik van kunnen maken.
Fans kunnen op wedstrijddagen iets eten of drinken aan één van de meer dan 25 cateringpunten verspreid over het stadion. Deze ruime cateringpunten zullen een uitgebreid aanbod bevatten en een vlotte fanservice mogelijk maken. Alle cateringpunten zijn gepositioneerd binnen de stadionmuren en bijgevolg dus ook overdekt en beschermd zijn voor de weerselementen.
Toonvoorbeeld van integrale toegankelijkheid
Het nieuwe Club Stadion zal op vlak van toegankelijkheid een toonvoorbeeld zijn in België en Europa. Er worden maar liefst 229 rolstoelplaatsen voorzien, verspreid over de oost-, zuid- en westtribunes. Rolstoelgebruikers kunnen er samen met hun begeleiders in alle comfort genieten van een uitstekend zicht op het speelveld, nabij alle nodige faciliteiten zoals aangepaste toiletten, verlaagde bars, verzorgingsruimtes, ...
Er zijn ca 300 Easy Access Seats verspreid over het stadion terug te vinden. Deze tribuneplaatsen - met extra armleuning, meer beenruimte en een minimum aan drempels - zijn voorzien voor fans die nood hebben aan extra toegankelijke plaatsen. Alle tribuneniveaus zijn voorzien van een lift om fans die (tijdelijk) minder goed te been zijn te faciliteren.
Via de service van audiodescriptie kunnen blinde & slechtziende fans optimaal genieten van de sfeer in het stadion.
In de 'Sensory Viewing Room' kunnen fans die door hun autismespectrumstoornis niet plaats kunnen nemen in de tribune genieten van de wedstrijd in een prikkelarme omgeving.
Full service VIP hospitality
Ook de businesscontacten van Club Brugge zullen in het nieuwe Club Stadion uitgebreid kunnen netwerken. In de westtribune kunnen ca 4.000 VIP's genieten van een variëteit aan pré- en postmatch arrangementen. Het gebouw wordt hiervoor voorzien van verschillende verdiepingen.
De VIP lounge op de eerste verdieping biedt de VIP gasten de gelegenheid om in een ontspannen sfeer te netwerken. Er worden exclusievere dranken en fingerfood aangeboden.
Op de tweede en derde verdieping bevinden zich 40 skyboxen met zicht op het veld. De skyboxen grenzen aan VIP restaurants met elk een verschillend thema en bieden VIP’s de gelegenheid om uitgebreid te eten.
Er zijn ook twee ‘Club Houses’, die een grotere variant van een Skybox zijn en seats bevatten voor ongeveer 50 personen.
Het meest exclusieve VIP-aanbod situeert zich in de catacomben. De ‘Tunnel Club' biedt gasten een unieke inkijk in de spelerstunnel en alle bijhorende activiteiten voor, tijdens en na de wedstrijd. Vanuit de ‘Tunnel Club' brengt een aparte trap de VIP’s naar hun plaats in de onderring van de tribune. Deze plaatsen situeren zich boven de zitplaatsen van de spelers en dragen zo bij aan de exclusiviteit van het aanbod.
UITGEBREID MOBILITEITSPLAN VOOR ALLE FANS
Club heeft in zijn stadiondossier, in samenwerking met de politiediensten en mobiliteitsexperten, een zeer uitgebreid mobiliteitsplan opgemaakt om het verkeer op wedstrijddagen in goede banen te leiden. Dit mobiliteitsplan is niet enkel opgemaakt voor de 10.000 extra supporters ten opzichte van het huidige Jan Breydelstadion, maar er is een mobiliteitsoplossing voorzien voor alle 40.000 toeschouwers om de huidige mobiliteitsproblemen, die er vandaag rondom het Jan Breydelstadion zijn op matchdagen, op te lossen.
Fans spreiden over verschillende vervoerswijzen
Er wordt een duurzame modal split voorzien waarbij fans worden verspreid over verschillende vervoerswijzen. Naast de voorziene 4.400 fietsenstallingen wordt er ingezet op collectieve verplaatsingen via de supportersbussen, carpooling en shuttlebussen. In vergelijking met de huidige situatie komt er op de Olympiasite een ruime verdubbeling tot meer dan 100 bussenparkeerplaatsen voor supportersbussen voor fans die vanuit gans het land in groep richting het stadion komen. Op de Olympiasite en parkings in de onmiddelijke omgeving zullen 3.600 wagens kunnen parkeren met een parkeerkaart. Hierbij wordt maximaal ingezet op carpooling, om de bezetting per wagen zo hoog mogelijk te maken.
Alle andere wagens dienen gebruik te maken van één van de 10 afstandsparkings die met een shuttlebus in verbinding zullen staan met het stadion. In de straten rondom het nieuwe Clubstadion zal in een ruime blauwe zone een parkeerduurbeperking van kracht zijn van 1 uur op thuiswedstrijden van Club. Samen met de werking van het combiticket (tribuneplaats & vervoerskeuze gekoppeld) zorgt dit er voor dat fans niet meer in de omliggende straten kunnen parken en de verkeersoverlast rondom het stadion beperkt blijft. Buurtbewoners daarentegen kunnen gebruik maken van een bewonerskaart en parkeercodes voor hun bezoekers.
Aankomst en vertrek spreiden in tijd
Via verschillende acties worden fans aangemoedigd om gespreid toe te komen voor de match en na de match terug huiswaarts te keren. Zo worden er ondermeer voor business klanten talrijke VIP-lunchmogelijkheden aangeboden enkele uren voor de wedstrijd. Ook fans zullen voor en na de wedstrijd kunnen genieten van uitgebreide eet-en drinkmogelijkheden in een aangename omgeving in het stadion. Het wedstrijdbezoek kan worden gecombineerd met een bezoek aan het Club Museum of de fanshop van Club.
Iedere vervoerstype zijn eigen route
Iedere vervoerstype zal elk een eigen aanrijroute en circulatieplan hebben, zodat bijvoorbeeld fietsers en voetgangers een andere route kunnen nemen dan auto’s. Dit zorgt voor een veiliger en vlotter verkeer voor alle fans. Via deze link kan je verschillende routes per vervoerstype ontdekken.
KEY FACTS
- 40.116 overdekte plaatsen
- 12.000 fans in spionkop noordtribune
- 4.000 VIP-plaatsen
- 40 skyboxen met zicht op speelveld
- 229 rolstoelplaatsen verspreid over het stadion
- 4.400 fietsenstallingen & 3.000 autoparkeerplaatsen op Olympiasite
- 110 busparkeerplaatsen voor Clubfans & tot 40 busparkeerplaatsen voor bezoekende fans
- Meer dan 7.000 autoparkeerplaatsen op afstandsparkings